Artikelen

Belevenissen van een beroepsschipper in Frankrijk, Januari 2009

Donderdag 10 januari

De dag begint weer wat minder goed. We worden wakker om 07:30 uur. ‘t begint licht te worden en ik stap uit het bed en val gelijk om. Nog erg slaperig????? Doe er nog een paar passen bij en het voelt wederom niet goed. We hadd en toch goed op de palen vastgemaakt. Eerst maar eens kijken wat er aan scheelt. We liggen duidelijk scheef. Het waterpeil is verder gezakt ongeveer een kleine meter.

We raakten gisteravond lichtelijk de grond toen we vastmaakten. Dit pand het inloop kanaal van de Saone stond op peil Echter op deze bewuste ochtend niet meer.

Dachten we af te zijn van vast zitten en scheef hangen. Het is immers hoog water op de Saone, na al die regen. Althans volgens alle berichten. Goed eerst maar weer eens zien los te komen. Dit kost altijd weer de nodige tijd en moeite. Na een kleine 20min. dreven we weer en nu naar de stok om de sluis te bedienen. Ook dit gaat niet soepel we lopen ook hier weer omhoog. Komen daardoor niet bij de stok. Zou het water iets te laag staan? Volgens de baragist niet. Het staat ongeveer op zomerpeil volgens hem. We vragen ons alleen af waarom. Goed eerst de sluis in en wat water tanken en dan de rivier op.

 

De eerste bocht is dan al goed opletten anders ga je met het achterschip door de struiken, we worden steeds weer naar de buitenbocht geduwd. En dit alles met een snelheid van 13 km per uur. (dat is wel even anders dan 2 a 3 km per uur.) Het went snel en dan de eerste brug. Deze is wat lastig aanvaren maar het gaat goed. Het water neert en kolkt erg. Dit doet het schip soms rare bewegingen maken en  dan klapperen de roeren achter de kont van het schip. Dan maar weer van de piloot af. Het weer is erg mooi en alles gaat goed naar wens. In Saint Jean de Losne even bij de beurs een andere telefoon halen en wat winkelen bij de Casino even weer lekkere verse groente en fruit.

 

We vervolgen onze weg naar Seur. Hier de nacht doorgebracht en de volgende dag lekker verder. De dag begint mooi het stroomt lekker en al gauw gaat de zon schuil achter wolken en de wind neemt toe tot stormkracht. Wind en stroom tegen elkaar leveren hoge golven op de Saone. Al gauw beginnen de eerste golven voor de nodige regenbuien te zorgen. Buizen noemen we dat. Zelfs meer dan ons lief is. Er lopen golven van een kleine meter + we dachten af te zijn van al dat gestoot, nu beuken de golven tegen de boeg. Maar het is een mooi gezicht. Als of je naar een film kijkt. Oooooooooooooooooooooooo die is mooi.?????

 

Dit keer gaan we voor het eerst over de stuw Ormes heen. We krijgen instructies van de sluis en daar gaat die dan. Hebben iets te weinig stuursnelheid. De stroom krijgt grip op het schip, we beginnen ietwat te swabberen een beetje gas erbij doet wonderen. Via de marifoon krijgen we van de sluis het advies er nog maar wat extra gas op te zetten en dat gaat inderdaad een stuk beter. Met een snelheid van 17 km per uur mikken we hem door de poort. Zo zijn we weer een nieuwe ervaring rijker. We buizen de rest van de dag nog flink. In Macon knopen we het schip vast voor de nacht.

Het blijft nog een paar uur flink door waaien en na een onweer ’s bui is de wind helemaal weg.

 

We halen de alternat van 13.00 niet in Lyon en moeten helaas 2 uur wachten. Gelukkig hebben ze dukdalven om vast te maken dus kop voor op de palen. Met de schroef flink in de achteruit en de kopschroef erbij kunnen we het gevaarte staande houden en op de palen vast maken. Als het tijd is gaan we door de stad met 1140 toeren en een snelheid van . 17,7 km per uur. De stad, met al zijn bruggen, bochten en vernauwingen. Ik had meer problemen verwacht met door zwiepen, maar het gaat allemaal naar wens. We hebben dan ook veel bekijks van mensen op de bruggen. De kades staan allemaal onder water. Dit keer hebben we minder tijd om genietend om ons heen te kijken.

 

 

Op de Rhone wordt alles breder en overzichtelijker maar ook de snelheid neemt hier weer toe op de wat smallere stukken. 20,5 kmEr loopt hier 12,5 km stroom op de inloop kanalen. Je moet met deze stroom niet omhoog willen want dan ben je een hoop dure gasolie kwijt als je al boven komt!!!!!!!!!!….. Geladen lopen we op stil water 12,5 a 13 km per uur met 1840 toeren met gasolie verbruik zo’n 50liter. Dus daar denken we eerst maar niet aan. Nou kan het water ook weer snel weg zijn als ze de kraan maar even dichtzetten daarboven. Het uitzicht is wel weer erg mooi met de Alpen op de achtergrond en zijn witte toppen. per uur bij 1140 toeren.

 

Het is een vliegend vlotte tocht. We wilden voor het donker vast maken boven de sluis. Dachten we!

Ze zijn hier echter aan het werk dus dan maar beneden de sluis. Tja hier passen we dus niet op de palen dat zou er tussen hangen worden en dat moet je niet willen. Inmiddels is het al donker. Dus de Radar maar aan en verder naar Chateauneuf. Een lastig stuk met veel bochten en eilandjes, ondieptes en palen. We komen er echter goed door en overnachten boven de sluis.

 

Vandaag maandag 14 januari hebben we weer veel wind en regen op onze weg naar Beaucaire, want daar zullen we gaan overnachten. Tenzij we nog voor 15.00 door de sluis zijn. Dan kunnen we met licht nog St Gilles op de Petite Rhone halen. In het donker willen we dit met deze stroom liever niet doen. Zijn om 16:00 bij Baucaire aangekomen en maken hier vast en gaan morgenvroeg lekker verder.

Het regent weer hardop en het water is de afgelopen nacht weer een meter gestegen. En nu hebben we last van mist dus eerst maar weer afwachten.

Een ding is duidelijk we zijn er nog lang niet. Nog 135 km te gaan.  

Groeten & Liefs van Piet & Suzanno

Van M/s Traveler