Artikelen

Een Amuletvlet van Zaandam naar Heerenveen

De eigenaren van de Amuletvlet willen de boot graag in Heerenveen laten overwinteren. Enerzijds omdat het goedkoper is dan in het westen van het land, anderzijds omdat er ook wat schilderwerk gedaan te worden naast het reguliere onderhoud. Ten tijde van de aankoop lag de boot ook in Heerenveen en hebben ze in die korte periode goede ervaringen opgedaan met de haven een haar medewerkers. Vandaar dat ze mij hebben gevraagd om alles te organiseren. Uiteraard heb ik voor het transport over water Hans Guikink ingeschakeld. Hieronder zijn verslag van de reis.

Homme Overwijk




maandag 17 oktober.

Een lange reis naar Zaandam, vooral omdat er vandaag geen trein rijdt van Almelo naar Deventer, maar een bus. Die is vol, en ik kan pas met de volgende mee. Ondanks al het gedoe ben ik om 13.38 uur in Zaandam, waar de eigenaar van de boot mij met een Connexxionbus ophaalt met 1 minuut speling. Hij is namelijk buschauffeur, en rijdt toevallig deze lijn op deze tijd! Ik krijg de sleutels van de boot, en moet het laatste stuk fietsen. Helaas meende ik op Zuiddijk 12 te moeten zijn, waar geen boot en zelfs geen water te zien is. Na wat getelefoneer blijkt dat het 412  moet zijn. Enfin…

De “Switch” is een nette boot, en de gereviseerde Peugeot start vlot. Er is veel wind, en mijn plan om via de Oranjesluizen naar Almere te varen gaat niet door; dan maar richting Amstel. Een korte aanleg bij het Muziekgebouw aan het IJ om de mast te laten zakken. Dan de Nieuwe Herengracht en de Amstel. Bij Omval de Weespertrekvaart in. De bruggen bij Diemen worden van 16 tot 18 uur niet bediend; ik moet drie kwartier wachten. Het onrustige Amsterdam-Rijnkanaal gekruist, en zo kom ik in Weesp. Te laat voor de bruggen, maar bij die mooie molen aan het Smal Weesp lig je uitstekend. Het is dan net donker. Ik fiets wat rond, en doe enkele boodschappen in het aardige stadje. Tenslotte een prima maaltje in een eetcafé. Aan boord snel de Webasto aan; TV-ontvangst via het laptopje mislukt helaas.

dinsdag 18 oktober.
Het regent hard, en de wind is ook niet gering. Ik zal toch echt naar Almere moeten; het alternatief helemaal naar Lek, Rijn en IJssel te varen lokt me niet aan. Dat kost zeker twee dagen extra, en een sloot diesel. Naar Muiden derhalve, en via de Zeesluis het IJmeer op. Het blijkt allemaal erg mee te vallen, alleen op het Gooimeer, voorbij de Hollandse Brug, worden de golven wat bedreigender. Ik noem dat water dan ook steevast Gooi- en Smijtmeer. De laatste honderd meter voor de haveningang van Almere Haven zijn niet leuk.
Opvallend veel vrachtschepen, wel een stuk of zeven geteld. Die zie je hier bijna nooit; ik vermoed dat ze de Randmeren nemen omdat het IJsselmeer ook voor die grote jongens te onstuimig is. Het sluisje in Almere, dat toegang geeft tot de Wetering en de Hoge Vaart, draait op telefonisch verzoek, en uitsluitend om 10 uur en om 3 uur. Tijd voor een wandelingetje rond de haven, en een boodschap. De sluiswachter is zo vriendelijk een uurtje eerder op te draven. Inmiddels schijnt er een dun zonnetje, en het gaat echt op pleziervaart lijken. Omdat het laatste stuk van deze Hoge Vaart, bij Biddinghuizen, erg saai is besluit ik via de Larservaart naar de Lage Vaart te varen, via de zelfbedieningssluis.
Het wordt al erg donker als ik uiteindelijk naar Lelystad koers, met een reeks erg krappe bruggen, qua hoogte. In Lelystad is een soort havenkom met een roeivereniging. Met veel improvisatie maak ik de “Switch” vast aan een boom en een papierbak, en ik ga eten in een pas geopende shoarmazaak. De adana kebab, waar ik zowat een uur op moet wachten, smaakt heerlijk. Helaas mogen ze geen wijntje schenken. Het weerbericht voor morgen is knudde: veel wind!

woensdag 19 oktober.
Nou, dat valt allemaal erg mee. Jammer is wel dat het water een klein stukje lager staat dan gisterenavond, zodat ik met de pikhaak en veel gas de Amulet uit de modder moet wrikken. Langs Dronten, waar zowaar een vrachtboot ligt te laden, naar de Kampersluis. Op het oproepsignaal wordt niet gereageerd. Ik bel met provincie Flevoland, en na enig gezeur gaan opeens de deuren open, en een stem uit de luidspreker zegt: “Sorry; ik moest even een krantje uit de bus halen”. Nou, dan staat die bus wel ver weg. Een meter omhoog, in de Ketelsluis nog ’s vijf meter, en dan ligt het Ketelmeer, waar het behoorlijk kan spoken, voor me. Niks aan de hand!
Bij Ramspol wordt een nieuwe brug gebouwd; daarom kun je niet door de Ramsgeul, maar ben je verplicht via Schokkerhaven het Ramsdiep te nemen. Weer een half uur omvaren, dus. Altijd een saai sttuk, tot het Vogeleiland (Zwanenmeer) Door de openstaande Kadoelerkeersluis naar de Voorstersluis; het licht wordt al op groen gezet als ik nog op grote afstand kom aanvaren. Weer een meter of vijf zakken, dan door het mooie Voorsterbos. Bij de Marknessersluis een hevige stortbui! Waarom dat altijd moet gebeuren tijdens schutten?!
 
Ik was eigenlijk van plan om bij het Van der Valkhotel bij Emmeloord te overnachten (je kunt daar goed eten, en er zijn heel handige steigertjes) maar het is nog zó licht dat ik doorvaar naar de Friese Sluis. Voor bediening is het dan te laat, maar ook hier is een uitstekende aanlegmogelijkheid. De meegebrachte boerenkoolmaaltijd-met-worst wordt met smaak genuttigd. Nu wél met een glaasje wijn, of twee. 

donderdag 20 oktober.
 
Koud, maar stralend blauw. Weinig wind; ideaal weer om te varen. In de Friese Sluis een eind naar boven, vijf minuten later in de Lemstersluis een metertje dalen. Zo blijf je lekker bezig. Voor vijf euro draaien ze die sluis plus de volgende drie bruggen. Leuk, varen door Lemmer. Je merkt meteen dat je in Fryslân bent: er wordt nog wel degelijk gevaren hier. Prinses Margrietkanaal, Grote Brekken, Follegasloot. Het Tjeukemeer ligt er prachtig bij. Echtenerbrug, Tjonger, Engelenvaart. Lunchpauze bij de eerste brug, dan dóór naar jachthaven De Welle, ten Noorden van Heerenveen.
Homme Overwijk komt aanrijden, neemt de zaak over, en rijdt me met m’n fietsje naar het station. Een treinreis met drie treinen, die allemaal op tijd rijden, brengt me weer thuis in Almelo.