Het vuilwatertanksysteem

button vuilwatertankPer 1 januari 2009 is het lozingsverbod voor pleziervaartuigen van kracht. Dit betekent concreet dat pleziervaartuigen geen toiletwater meer mogen lozen op het oppervlaktewater. De eigenaar van de boot heeft zelf alle vrijheid om te bepalen hoe hij aan deze regeling voldoet. Diverse oplossingen zijn voorhanden. Een chemisch toilet gebruiken, alleen op de wal naar de wc, poepen in een zakje of gebruik maken van een vuilwatertanksysteem. Hier vindt u veel informatie over de regeling en de mogelijkheden.

Er is veel discussie over het verbod. Het is namelijk onmogelijk voor de bevoegde instanties om te controleren (alleen een 'heterdaadje' is een overtreding). Daarnaast voldoen veel jachthavens niet aan de plicht (indien de haven meer dan 50 ligplaatsen heeft) om een afzuiginstallatie voor vuilwatertanksystemen te hebben. Het is daarom voor veel schepen niet mogelijk om hun vuilwater af te laten zuigen. Bovendien is er wellicht sprake van rechtsongelijkheid. Beroepsschepen zijn namelijk uitgesloten van de regeling terwijl zij ook een flinke bijdrage aan de totale lozingshoeveelheid leveren.

Op dit moment wordt de wet dan ook niet gehandhaafd hoewel hij uiteraard nog wel van kracht is. Wilt u de wet naleven dan is toepassing van een vuilwatertanksysteem de beste oplossing. Een chemisch toilet is ook handig maar dat moet vaak worden geleegd. Dit kan ook alleen in jachthavens. Diverse fabrikanten spelen in op de nieuwe regeling. In vaktijdschriften en watersportbladen wordt door hen geadverteerd met allerlei systemen die allen als doel hebben het vuile water op te vangen. De prijzen variëren van enkele honderden tot duizenden euro's.
Hieronder bespreek ik de mogelijkheden die er zijn. De input daarvoor is geleverd door vakmensen, klanten en eigenaren van vuilwatertanksystemen. Ook mijn eigen ervaringen zijn er in verwerkt.

Wat moet de inhoud van een vuilwatertank zijn?

Het is belangrijk om te bepalen wat de inhoud van een tank moet zijn. Gaat u alleen dagtripjes maken dan is een chemisch toilet met een inhoud van 15 liter meer dan voldoende. Thuis kunt u de opvangbak legen in uw toilet. Voor mensen die langere tijd op hun boot verblijven is een tank van minimaal 80 liter een vereiste wilt u niet om de dag naar een haven om de tank te laten afzuigen. Gemiddeld gebruikt men het toilet 5-8 maal per dag per persoon. Het doorspoelen van de grote behoefte kost ongeveer 3 liter water, de kleine behoefte een liter. 10 Liter spoelwater per persoon per dag is dan ook aannemelijk. Twee personen kunnen dan 4 dagen met de 80 liter tank vooruit. Voor een gezin met 4 personen is het wellicht al te weinig. Zij zullen een grotere tank overwegen.

Welke onderdelen dient een vuilwatersysteem te hebben?

Slangen
Naast de tank moeten er slangen van het toilet naar het systeem worden gelegd. De kosten van de slangen zijn zeer divers, de kwaliteit dan natuurlijk ook. Geurdichte slangen zijn een must om de geurtjes in het systeem te houden. Deze slangen kosten ongeveer 7 euro per meter.
Niveaumeter
Een niveaumeter is onmisbaar. Tot voor kort werden alleen niveaugevers toegepast die binnen in de tank werden gemonteerd. Deze werken precies zo als niveaugevers voor diesel- en watertanks. Helaas is de 'substantie' in de vuilwatertank niet vergelijkbaar met diesel en water zodat vrijwel alle gevers binnen afzienbare tijd niet meer zullen werken. Ze worden aangetast door de zuren en de vlotter kan vastlopen omdat het vuilwater niet vloeibaar genoeg is. Sinds kort zijn er meters op de markt die niet meer in de tank worden geplaatst maar die op de buitenkant van de wand ultrasoon het niveau meten. Een uitkomst omdat ze ongevoelig zijn voor de eerder genoemde problemen.
Toilet
Kiest u voor het gemak van een elektrisch toilet of het gebruik van een handmatig toilet? Beide kunnen worden toegepast.
Driewegkraan
Indien u overweegt het systeem nog niet of niet altijd te gebruiken dan is een driewegkraan een 'musthave'. De optie blijft dan aanwezig om het toilet rechtstreeks op het buitenwater te lozen. Dit kan ook een uitkomst zijn als de vuilwatertank vol is maar er geen mogelijkheid is om hem te laten leegzuigen.
Vuilwaterpomp
Een vuilwaterpomp is aan te bevelen indien de tank vol is en er geen mogelijkheid is om hem leeg te laten zuigen. Op het ruime water kunt u er dan voor kiezen om zelf de tank leeg te pompen.
Geurfilter
Op elke tank dient een ontluchting te zitten. Bij toepassing van een geurfilter zullen de nare luchtjes niet ontsnappen. De filters moeten wel periodiek worden vernieuwd omdat het toegepaste aktief kool verzadigd raakt.
Afzuigmogelijkheid
Een afzuigmogelijkheid is onmisbaar. Een doorvoer in het gangboord is te adviseren hoewel ook andere locaties mogelijk zijn.

 

 

Welk tankmateriaal is het beste?

Hier is maar één antwoord op mogelijk: Roestvast staal oftewel rvs. Indien u geen problemen heeft met weeë luchtjes aan boord dan kunt u natuurlijk ook een plastic tank nemen. Dit is iets goedkoper maar je ruikt de uitwerpselen altijd. Ook als de tank onder de vloer of achter een schot wordt geplaatst. Mijn advies is dan ook om voor een rvs-tank te kiezen. Overigens is een tank van Poly-ethyleen (PE) wellicht ook een alternatief. Er is echter nog weinig ervaring met dit materiaal. De prijs ligt nagenoeg op hetzelfde nivo als een tank van roestvast staal.

Is een combisysteem een goede koop?

Een combisysteem is een systeem waarbij pomp, tank, filter, driewegkranen en nivogever in 1 module zijn ingebouwd. Dit systeem is relatief eenvoudig in te bouwen en neemt weinig ruimte in. De prijs is concurrerend. Het gebruikte materiaal is meestal kunstof. Een ander nadeel is vaak de kwaliteit van de afzonderlijke onderdelen. En is er een onderdeel defect dan is de kans reëel dat de gehele module gedemonteerd moet worden. Ook vervanging van onderdelen van dit systeem is niet altijd mogelijk.
Wilt u kwaliteit en betrouwbaarheid dan is de keuze voor afzonderlijke componenten de enige juiste.

Wat kunnen wij u bieden?

Wij kiezen voor absolute kwaliteit. Wij werken alleen met de beste materialen en componenten. Dat betekent een tank van roestvast staal type 316 die op basis van de beschikbare ruimte geheel op maat wordt gemaakt. Een tank hoeft dan ook niet vierkant of rechthoekig te zijn. (Voor de experts: RVS type 310 is niet te adviseren omdat ook deze op den duur niet bestand is tegen zuren. De tanks zijn voorzien van slingerschotten en diverse aansluitingen, worden gebeitst en doorgelast met backing gas). De niveaumeting wordt gedaan door storingsvrije ultrasone meting. De slangen zijn geurdicht en kranen, slangklemmen, pomp en toilet zijn van de beste kwaliteit. Omdat wij niet merkafhankelijk zijn gebruiken we onderdelen van verschillende fabrikanten.  
U heeft al een dergelijk vuilwatersysteem vanaf 1900 euro volledig ingebouwd in uw schip. Deze is dan niet uitgerust met een pomp en het huidige toilet dient gebruikt te worden. De prijs is ook afhankelijk van de locatie van de tank. Hoe dichter bij het toilet, hoe minder slangen, hoe goedkoper het systeem.
Uiteraard heeft u een jaar garantie op het systeem. Inbouw kan op locatie maar liever doen we het in Jachthaven De Welle in Heerenveen omdat we daar de beschikking hebben over een werkplaats, kraan en loods.

Meer info?

U kunt altijd met ons bellen voor meer informatie (06-15134117) of mailen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Natuurlijk willen we uw schip op locatie bekijken en beoordelen welk systeem voor u en uw schip het beste is. Een offerte maken we vrijblijvend en met plezier!

Het door ons geleverde en geïnstalleerde vuilwatertanksysteem


Het begint natuurlijk met het toilet


De tank met de slangen van de water aan- en afvoer, de ontluchting en de niveaumeting.


De controle-unit van de niveaumeting en....


.... de sensoren die het signaal uiteindelijk....


.....op dit display weergeven dat overal in de boot geplaatst kan worden.

De slangen van de vuilwatertank. Van links naar rechts:

  • de ontluchtingslang die via een niet zichtbaar filter naar buiten loopt.
  • de slang die de fecaliën aanvoerdt via de driewegkraan
  • de afzuigslang voor de wal-installatie
  • de slang die rechtstreeks vanaf het toilet en de driewegkraan loost op het buitenwater
  • de slang die is aangesloten op een pomp zodat de tank leeg gepompt kan worden


In detail de driewegkraan met aanvoer vanaf het toilet en afvoer naar de tank of naar buiten. Rechts de vuilwaterpomp.


op deze foto is duidelijk de afvoer naar buiten te zien. Alle doorvoeren kunnen middels kranen worden afgesloten.