Artikelen

Reisverhaal Veenjekotter 900 Hans Guikink

"Klusje" van Homme; wil ik deze kotter overbrengen?  Natuurlijk wel; het weerbericht  is zeker niet slecht, en de Maas is lang geleden.

 

vkl resizeVrijdag 4 oktober 2013

Per trein naar Roermond; ik word daar netjes afgehaald en naar WSV Maas en Roer in Plas Hatenboer gebracht. Een fraaie kotter; voor mij een onbekende boot. Na uitleg van enkele zaken vaar ik al om 13 uur weg, en een half uurtje later laat ik me schutten in sluis Roermond, met twee vrachtvaarders. Daarna wat zaken in orde gebracht voor solovaart: stootwillen verhangen, touwen reorganiseren, bagage ordenen. Ik moet wel wennen aan dit schip, dat erg afwijkt van mijn eigen  Doerak!  Het schip vaart prima, en de originele Peugeot diesel van 62 pk loopt als een zonnetje.

Buiten wordt het 20 graden! De Maas is een prettig vaarwater; er is genoeg beroepsvaart om de verveling op een afstand te houden, en het gaat allemaal best vlot. Bij 2400 toeren loopt de boot ongeveer 12 km/uur. Wel heb ik daarbij  de stroom van ca. 1 km/uur mee. Sluis Belfeld zorgt voor een half uur vertraging.

Op de brug bij Venlo blijkt het graffiti-opschrift "Ik hol van dich" nu toch verwijderd te zijn. Een held zonder hoogtevrees. maar met een hart vol liefde heeft dit lang, lang geleden, ondersteboven hangend, aan  de overspanning  toevertrouwd. Ik hoop dat het wat geworden is.

De bedoeling was om in Venlo te stoppen, maar het blijft nog lang licht, en Jirnsum is nog ver. Daarom doorgevaren tot Arcen, waar een klein passantenhaventje is. Volgens de kaart niet  geschikt voor overnachten omdat het te onrustig is door passerende vrachtvaart. Maar 't is een mooi plekje, en gratis. De onrust blijkt mee te vallen. Er passeren nogal wat wandelaars, de meeste met een hond. Naast het haventje staat een groot flatgebouw. Die mensen hebben een mooi uitzicht!

Na de andijviestamppot schrijf ik dit stukje. Met twee waxinelichtjes, want de plafonnière geeft erg weinig licht.

Ik was dan mijn bord en de andijviepan af. Daarna is het water  op, hoewel me verzekerd was dat de tank halfvol was. In het aardedonker Arcen ingelopen met een  jerrycan. Een ijssalon helpt me uit de brand. En van deze aardige mensen krijg ik ongevraagd een grote beker vanille-ijs mee!

 

42 km gevaren; 2 sluizen.

 

Zaterdag 5 oktober 2013

Heerlijk geslapen in de voorkajuit. Als ik om kwart voor acht, na een snee kruidkoek + koffie, vertrek is het nog maar nét licht genoeg. Een spatje regen, maar dat duurt maar tien minuten. In Wanssum, bij de jachthaven, de watertank gevuld, en voor alle zekerheid een voorraad diesel getankt.  Een aardige en zeer behulpzame havenmeester, die de scepter zwaait over haven en kantine, met de naam Nette Piet's Ballentent. Dan bij de nabij gelegen C1000 nog wat inkopen.

vk1 resizeOp de Maas op ruwe wijze opgelopen door een 108 meter lang vrachtschip. Dat loopt zeker 20 km/uur, en had ruimte genoeg om wat meer afstand te houden. Later, in sluis Sambeek -waar hij lekker een uur heeft moeten wachten- maakt hij het mij en nog een jacht knap lastig door z'n enorme schroef te laten draaien. Pas na veel geschreeuw van ons, en drie dringende verzoeken van de sluiswachter, zet de schipper de zaak stil.

De sluis in Heumen is vernieuwd. Een fraaie keersluis met hefdeur ligt naast de oude, die nog wel in gebruik is. Beide éénrichtingverkeer. Het saaie Maas-Waalkanaal, dan sluis Weurt. Die wacht op mij, na marifonisch verzoek. Lekker vlot dus. Om half vier de Waal dan op; er is sinds enkele jaren een betonde recreatiegeul buiten de rode tonnen aan de rechteroever. Die geul is maar kort; alleen ter plekke van de bruggen. Je moet ook nog twee keer oversteken, en Post Nijmegen zegt desgevraagd dat je eigenlijk net zo goed gewoon de stuurboordswal kunt aanhouden. Dat doe ik dan maar. De stroomsnelheid bedraagt 3,5 à 4 km, dus er blijft 7 - 8 km vaarsnelheid over. Tweeëneenhalf uur later ben ik bij Pannerdensch Kop. De Waal was zeer druk, maar geen moment akelig of vervelend.

vk2 resizeHet Pannerdens Kanaal laat de vaart oplopen tot 14 km/uur. Halverwege is een baggergat, 15 tot 20 meter diep, waar je in mag. Het Gat van Moorlag. Daar is zelfs een bescheiden jachthaventje van WSV Loowaard. Er is niemand, en ik pik een steigertje in. Mét elektra!! Lekkere fusilli met veel knoflook gemaakt. Een petroleumlamp gevonden, die beter licht geeft dan die plafonnière. Sfeervol hoor! Veel ganzen hier, en dat hoor je...

 

86 km gevaren, 2 sluizen.

 

Zondag 6 oktober 2013 

Om 8 uur dikke mist! Dan eerst maar het zondagse eitje, met de ventilatorkachel op walstroom aan. Pas om 9 uur het Pannerdens Kanaal (heet hier eigenlijk al Neder Rijn) op, en binnen de kortste keren ben je dan op de IJssel. Twee uur later toch even de haven van Doesburg ingestuurd omdat het zicht gereduceerd is tot een meter of vijftig, en dat is niet ontspannen varen. Na een half uurtje klaart het op. Ik kom vrijwel geen beroepsvaart tegen, maar wel betrekkelijk veel zeilboten met Duitse vlag, op weg naar de winterstalling, neem ik aan. Het weer is prima: geen wind, soms een straaltje zon. Veel koeien staan nog buiten; sommige drinken uit de rivier! Heel veel ganzen weer, en een witte reiger die achterna wordt gezeten door twee grijze familieleden. Alles gaat vlot. Ik was van plan in Zwolle te overnachten, maar haal zelfs Zwartsluis. Het is dan half zeven. In de jachthaven, dus deze keer niet gratis. Maar wel Wifi.  En een douche; dat wordt tijd na drie dagen...Gegeten bij een Chinees; daar zit al een groot gezelschap in een heel klein restaurant. Voor € 18,00 nasi rames; veel te duur maar wel lekker.

's Avonds opeens mijn Amerikaanse neef op Skype; een half uur gekletst!

 

117 km gevaren; 1 sluis

 

boat delivery kaart blancoMaandag 7 oktober 2013

Om 8 uur vertrek, op het Meppelerdiep mist het zo dat ik alleen voorzichtig langs de kant scharrelend de Beukerssluis bereik. Bij Giethoorn wordt het beter, en later breekt de zon door en het wordt echt prachtig najaarsweer. Voorraam open; trui uit! Op het kanaal bij Giethoorn zowaar een vrachtschip, dat in Steenwijk heeft gelost. In datzelfde Steenwijk ga ik laden: een pak fusilli en een haring bij de Aldi.  Eindelijk de vouwfiets gebruikt. De automatische bruggen over het Steenwijk - Ossenzijl werken perfect. Bij Echtenerbrug is het bijna zomers druk met huurboten. Tjeukemeer daarentegen doodstil; ik zie één zeilbootje. Dan op de Scharsterrijn even flink gas geven omdat ik anders een uur bij de brug moet wachten (geen bediening van 16.15 tot 17.15) Ik haal het met drie minuten speling. Bij Langweer even zoeken naar de gemeentelijke passantenhaven; erg duidelijk is het allemaal niet, maar al gauw lig ik bij een stroompaal, en op 20 meter van de douche die ik onmiddellijk ga gebruiken. Heerlijk fris na drie dagen...Ik ben de enige passant, maar later komt er een grote huurboot met wel zes of acht Duitse mannen, die gaan vissen en daarbij niet geruisloos tewerk gaan. Ik had het einddoel, Jirnsum, vandaag wel kunnen halen, maar ik had even geen zin meer. En dan nog uren in de trein...Ik fiets ook nog langs een paar knooppunten; niet meer dan pakweg tien kilometer.

's Avonds havenmeester: 15 euro. Ja, Friesland...

 

61 km; 1 sluis

 

Dinsdag 8 oktober 2013

Geen mist, na opruimen en inpakken om 9 uur weg. En om 11 uur al bij Jan Smid aan de Boorne bij Jirnsum. Homme bekijkt de boot en brengt mij naar het stationnetje van Grou/Jirnsum. Om  2 uur thuis.

 

19 km gevaren