Artikelen

Reisverhaal Langenberg 955 Hans Guikink

Met een Langenberg 955 Cabin Cruiser van Lisserbroek naar Nieuwebrug (Heerenveen)

Omdat er een goede verwarming aanwezig is, heb ik geen bezwaren tegen het transporteren van dit fraaie schip.

 

4 reisverhaal Langenberg 955

dinsdag 7 jan.
Trein 9.36 uit Almelo. Veel vertraging omdat er steeds een goederentrein voor ons blijkt te rijden. Dus een half uur later dan de bedoeling was in Nieuw Vennep. Daar haalt de eigenaar van de boot, een Cabin Cruiser met een lengte van 10,10 meter, mij af. Koffie in zijn schitterende huis, aan de Ringvaart, schip voor de deur aan eigen steiger met water en stroom! Het schip is pas vier jaar oud. Ik vaar de Ringvaart af, langs Buitenkaag en langs de Westeinderplas. Er is erg veel wind; witte rollers op de vaart. Maar het al enige weken erg warm voor januari; ook nu weer 11 graden! In de enorme kuip van de boot staat een zeer prettige, op speciale olie werkende, Zibro Kamin kachel; heerlijk! Er is ook nog een Eberspächer heteluchtverwarming, dus koud zal ik het niet krijgen. Er vaart niks, en toch lig ik met een behoorlijk vrachtschip, de "Vincent" uit Wormerveer, in de Nieuwe Meersluis. Je hoeft daar niet meer te betalen; in elk geval wordt er niet om gevraagd. Ik wilde eigenlijk door het aardige Zuider Amstelkanaal langs het oude (1928) Olympisch stadion, maar de eerste brug is al zó krap qua hoogte dat ik rechtsomkeert maak, en voor de Kostverlorenvaart kies. De eerste twee bruggen zijn net hoog genoeg; de derde lijkt wat lager. Bediening aanvragen kan natuurlijk wel, maar het is om kwart voor vijf al zó donker aan het worden dat ik de boot aanmeer aan een hekwerkje. Het zal wel niet mogen, maar wat moet je anders? Nauwelijks aangemeerd, en het begint stevig te regenen. Er komen toch nog wat flinke vrachtschepen langs, in het aardedonker. Van de Plus meegebrachte nasi uit de koekenpan (één van de drie, en andere pannen zijn er niet) smaakt prima.Wel een beetje lastig dat er voor het consumeren alleen een plastic theelepeltje aanwezig is. Koffiewater moet ook in zo'n platte pan worden gekookt. Enfin: alles kan. Na veel experimenteren lukt het via de digitenne een goed TV-beeld op het laptopje te krijgen. En dat is toch wel erg prettig! 's Avonds nog even op zoek naar een supermarkt voor watertjes, yoghurt en nog een en ander. Eén van de vele Mokumse AH's blijkt op 500 m afstand te liggen.

33 km; 1 sluis

3 reisverhaal Langenberg 955woensdag 8 jan.
Om half 8 is het nog stikdonker; morgen een half uurtje langer blijven liggen. Snel de Eberspächer aan, en koffiewater in de koekenpan. Dan even kijken hoe de straat heet die over de eerstvolgende brug loopt, zodat ik bediening kan vragen. Op de marifoon (kan. 69) wordt helaas niet gereageerd. Omdat het nog erg donker is maak ik dan maar een wandeling voor de broodnodige beweging. Wel zes crèches gezien, vol met toekomstige Hope des Vaderlands. Dan per fiets naar de Nieuwe Meersluis om de zaak mondeling te regelen. Een kwartier later draait dan de Overtoomse sluis, die volgens mededeling inderdaad iets lager is dan de rest van de reeks bruggen. Maar krap zijn ze allemaal. Ik veroorzaak een hele file op de Overtoom! Mooi over het drukke IJ, onder het KNSM-eiland langs, en dan voor het eerst in m'n leven gewoon het Amsterdam-Rijnkanaal gevolgd tot het Smal Weesp. Tien kilometer, veel enorme vrachtschepen, maar het stelt eigenlijk niet zo veel voor. Gewoon goed de stuurboordwal houden, en vaak achterom kijken. In Weesp een uurtje moeten wachten; brood gesmeerd en opgegeten. Op de Vecht vaart helemaal niks; de Zeesluis draait vrijwel meteen, en het IJmeer zorgt niet voor problemen. De recreatiebetonning is weggenomen, dus een beetje gokken is het wel. Pas bij het laatste bochtje voor de invaart van Almere Haven maak ik een paar flinke schuivers, zodat de Zibrokachel zelfs in storing valt. Net een half uur te laat voor het sluisje, dat 's winters alleen om 10 en 15 uur wordt bediend; afspraak gemaakt voor morgen. Flesje wijn en tube tandpasta bij de Hema, en lekker m'n haar laten wassen en knippen in een heel fraaie design kapsalon. Glaasje aan boord, en eten bij een Griek, vrijwel tegenover m'n ligplaats. Lekker, maar te veel vlees. Koffie met een glaasje Metaxa. Uitstekende TV-ontvangst met verlengkabel aan de digitenne. De watertank is leeg. Die was volgens de eigenaar voor ruim 1/4 gevuld. Nee dus.

33 km; 1 sluis

donderdag 9 jan.
Gebeld met havenmeester of er hier in de havenkom drinkwater beschikbaar is. Alles is al afgetapt, maar ik krijg de code van het toiletgebouwtje. Bij de heren werkt het licht niet; bij de dames wel. Circa 25 keer heen en weer gelopen met het enige kleine emmertje dat ik kan vinden. Naar schatting 60 à 80 liter in de tank gemikt. Vervolgens het toilet een stuk netter achtergelaten dan ik het aantrof. Die code is blijkbaar bij een deel van de Almeerse bevolking bekend; de afvalton zit 1 reisverhaal Langenberg 955vol lege bierblikjes. Om tien uur dan de sluis in; de fenders moeten naar binnen omdat de kolk erg smal is; dat had ik niet verwacht.   Het waait erg hard (8 Bf) en al gauw gaat het regenen. In Biddinghuizen de ruiten ontwasemd en met afwasmiddel ingewreven; dat werkt urenlang heel goed. Iets verderop kom ik zowaar een heel klein, met zand geladen vrachtbootje tegen, uit Oosterwierum. Niet langer dan een meter of twintig. Tegen vijf uur in een halve storm gemeerd in Ketelhaven, beneden de sluis. Helaas geen TV-ontvangst hier. Ook bellen gaat moeilijk; alleen in de kuiptent werkt het redelijk. Blik mosterdsoep geopend, en in -uiteraard- de koekenpan verwarmd. Lekker! Dan hachee met rode kool en puree uit zo'n gemakspak. Er is een magnetron aan boord (!) maar die heeft zó veel knoppen dat ik er niks van snap. In de koekenpan dus. Is dat nou leuk, die boten ophalen? Toch wel!

62 km; 1 sluis

vrijdag 10 jan.
Zes graden is het binnen, als ik om acht uur opsta. Gauw alle kachels aan! Maar de lucht is blauw, en de zon doet zijn of haar best. Telefoonnummer Ketelsluis is gewijzigd; er is nu een centrale bedieningspost, en alles gaat op afstand. Tijden zijn sterk verruimd: alle kunstwerken van 06.00 tot 22.00 uur. Dat werkt allemaal 6 reisverhaal Langenberg 955wel goed. Het telefoonnummer van de centrale bedieningspost is 0320 767610. Dat geldt voor Flevoland en de Noordoostpolder. Het Ketelmeer is vrij rustig; op het Ramsdiep varen twee vrachtschepen voor me. De Kadoelerbrug hoeft nét niet open; centimeterwerk. Voorstersluis en Marknessersluis gaan heel vlot. Ook de twee ophaalbruggen van Lelystad hebben precies de goede hoogte. Dan nog de Friesesluis, en in Lemmer staat het monumentale sluisje al met groen op me te wachten. In het stadje (dorp) ligt één boot; plek genoeg dus. Ik koop een haring. Opvallend veel huizenmakelaars zijn hier gevestigd. Een Lemmeraar spreekt mij aan: “Dat zijn de ware watersporters!” Uitgelegd hoe het zit. Omdat de reis een dag langer duurt dan gedacht, bij Zeeman een onderbroek, een shirt en sokken gekocht. Samen voor nog geen tientje. Helaas is ook hier geen TV-ontvangst. Maar wel een muziektent bij de kerk, waaruit "meisjes met rode haren" schalt. Live! Pal naast de boot is een pizzeria waar ik een bijzonder lekkere Bistecca di Nonno eet. Ook weer teveel. Heerlijke saladebar inbegrepen. Die zaak, met de originele naam La Gondola, zit behoorlijk vol. Homme belt of alles goed gaat.

55 km; 5 sluizen

2 reisverhaal Langenberg 955zaterdag 11 jan.
De laatste twee bruggen van Lemmer draaien vlot, en al snel ben je dan op het Prinses Margrietkanaal. Het gaat enorm plenzen, en op de Grote Brekken staan ferme golven. Eén tegenliggend vrachtschip. Follegasloot, Tjeukemeer. Daar valt het mee. De brandstofmeter staat vrij plotseling op "empty", een onprettige constatering. Gelukkig is in Echtenerbrug een pomp aan het water, waar je ook op zaterdag in de winter diesel kunt tanken. Het weer blijft verschrikkelijk, en alle ramen beslaan voortdurend. Onhandig is wel dat die ruiten zó ver naar voren zijn geplaatst dat je ze alleen kunt bereiken als je via de aangeschoven kuiptafel een klimpartij onderneemt. Twee kleine ventilatortjes zouden wel helpen, denk ik. Uiteindelijk toch bij jachtwerf P.Haarsma beland, waar Homme al staat te wachten. Hij is verbaasd dat ik via Echtenerbrug ben gekomen en niet via PM-kanaal. Mijn route lijkt me aanmerkelijk korter; thuis met de curvimeter afgereden, en wat blijkt? 't Is allebei 38 km. Om vijf uur pas in Almelo.

38 km; geen sluizen.